پايان نامه بررسي عوامل موثر بر ارزشها و نگرش اجتماعي درمورد پوشش وحجاب در بين دانشجويان تحت word دارای 61 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پايان نامه بررسي عوامل موثر بر ارزشها و نگرش اجتماعي درمورد پوشش وحجاب در بين دانشجويان تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پايان نامه بررسي عوامل موثر بر ارزشها و نگرش اجتماعي درمورد پوشش وحجاب در بين دانشجويان تحت word
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
تعاریف عملیاتی فرضیه ها
مباحث نظری تحقیق
پیشینه تحقیق
تحلیل اجتماعی مساله حجاب
جامعه پذیری حجاب
نظریه های تحقیق
علت پیدایش حجاب
میل به ریاضت و رهبانیت(ریشه فلسفی )
عدم امنیت وعدالت اجتماعی
آثار و فوائد حجاب
حجاب در فرهنگ ملل جهان
لباس ملی کشورها دلیلی آشکار بر حجاب زنان
پوشش و حجاب دراسلام
حجاب در قرآن
حجاب در ایران
فرازهایی از سخنان امام خمینی(ره)درمورد حجاب
پاره ای اززمینه های گسترش عفت و حفظ پوشش
نقش حجاب در تامین امنیت اجتماعی
پاسداری از سنگر حجاب و عفاف
عوامل بد حجابی
گرایش دانشجویان به انواع حجاب
سبک زندگی وپوشش زنان درتهران
حجاب زنان با رویکرد جامعه شناختی
تحلیل اجتماعی مساله حجاب
بررسی فلسفه وقلمروی حجاب دراسلام وآثار تربیتی آن
بازنگرشی درون دینی به حجاب
نقش دولت در نهادینه سازی حجاب
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار وروش اجرای تحقیق
یافته های توصیفی
یافته های استنباطی
نتیجه گیری
یافته های حاصل از فرضیه های تحقیق
محدودیت های پژوهش
پیشنهاد و راهکار ها
مولفه 1 ((فرهنگ))
مولفه 2((خانواده))
مولفه 3((اقتصاد))
مولفه 4((حقوق))
منابع و ماخذ
پرسشنامه
بخشی از منابع و مراجع پروژه پايان نامه بررسي عوامل موثر بر ارزشها و نگرش اجتماعي درمورد پوشش وحجاب در بين دانشجويان تحت word
- قرآن کریم
-ابوالحسنی، علی؛ سیاهپوشی در سوگ ائمهی نور، قم: مؤسسه الهادی، چاپ اوّل، بهار 1375
- امین، سید نصرت بیگم؛ تفسیر مخزنالعرفان، اصفهان: چاپ نشاط
-باقری، خسرو؛ نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه، چاپ سوم، زمستان 1374
- البحرانی، یوسف؛ الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، مؤسسه النشر الاسلامی. 1363 هـ . ش
- سخنان امام خمینی (ه)
- بیگم شیرازی، زینب؛ جوابیه مقالهی ضالّه طالبین رفع حجاب، به کوشش رسول جعفریان، مجلهی پیام زن، شماره ی 112
- پلنگی، محبوبه؛ زنان در الجزایر، مجلهی پیام زن، شمارهی 59
- حداد عادل، غلامعلی؛ فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، تهران: انتشارات سروش، چاپ ششم. 1374
- حسینیان، روح الله؛ حریم عفاف، (حجاب، نگاه)، چاپ اول، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، تابستان 1372
- الحسینی الزبیدی، سید محمد بن احمد؛ تاج العروس من جواهر القاموس، تحقیق علی شیری، بیروت: انتشارات دار الفکر، الطبعه الاولی، 1414 هـ . ق
- الخطیب العدنانی؛ الملابس و الزینه فی الاسلام، مؤسسه انتشار العربی، الطبعه الاولی 1999
- رحمانی، حجتالله؛ اعجاز رنگ سیاه، چرا چادر مشکی، نشریهی فیضیه، 7 آذر 1379
- زنجانی، فیاض؛ رسالهی حجابیه، مجله ی کیهان اندیشه، شمارهی 60، خرداد و تیر 1374
- رزاقی،احمد،عوامل فساد وبد حجابی وشیوه های مقابله با آن ،چاپ چهارم ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی ،
- شجاعی ،محمد درّوصدف،چاپ سوم ،نشرــ
- مطهر ی،مرتضی ،مسئله حجاب ،نشر صدرا ،264صفحه
-قرائتی ،محسن ،پوشش زن دراسلام ،چاپ نهم ،نشر ناصر ،
-جوادی آملی ،زن درآئینه جلال وجمال ،چاپ دوم ،نشر فرهنگی رجاء
-فتاحی زاده ،فتحیه ،حجاب از دیدگاه قرآن وسنت ،چاپ دوم ،نشر دفتر تبلیغات اسلامی ،1376ش،210صفحه
- منش حسین،محبوبی،مطالعات راهبردی زنان،دانشگاه علوم انتظامی
- دورانت،ویل،تاریخ تمدن،
- کنت گوبیو،سه سال درایران
- مجله ی پیم زن،زنان در الجزایر
مقدمه
حجاب وپوشش برای بانوان ـ بویژه حجاب برتر ـ وتوجه به تحریم عفاف وحراست آن درزن از اصیل ترین سنگرزنان واز مهمترین وسودمند ترین قانون الزامی آفرینش برای آنها درجامعه است ، به عبارت روشنتر ،حجاب وپوشش ،سنگر سعادت وپیروزی ورستگاری زنان وجامعه است،که اگراین سنگر آسیب ببیند ویافرو ریزد ،عوامل سعادت ،پاکزیستی وشرافت آنها فرو می ریزد. (ابوالحسنی،21:1375)
لزوم پوشیدگی زن دربرابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است،درخود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است ،پوشیدن زن ازمرد بیگانه یکی ازمظاهر لزوم حریم میان مردان وزنان اجنبی است ،همانطورکه عدم جوازخلوت میان اجنبی واجنبیه یکی از مظاهر آن است(ابوالحسنی،51:1375)
با کمال تأسف دینای غرب ودنباله روهای آنان این مسئله بسیار مهم اسلامی واخلاقی را نادیده گرفته ،بلکه به عکس با کمال گستاخی برضد آن ،گام بر می دارند وآنرا عامل تخدیر ورکود وواپس گرایی دانسته،تا آنجا که دردانشگاههای خود ،دختران دارای پوشش را اخراج می کنند، با اینکه : حجاب ؛سنگر حفظ عفت ومعرف شخصیت زن وجامعه ،سنگر حفظ زیبایی وشکوه زن ،سنگرحفظ صحیح ارتباطها ورشته های اجتماعی ،سنگر حفظ اخلاق فردی واجتماعی ،سنگر ودژ خلل ناپذیر،برای حفظ مرزها وشیرازه های روابط مختلف بوده وکیان خانه وخانواده را از هرگونه انحراف وگمراهی ،حفظ می کند.براستی درچه دنیای جاهلیتی قرار گرفته ایم که دنیای غرب والگو تراشان غربزده ،حتی در کشورهای اسلامی شکستن چنین سنگر و دژی را علامت ترقی ،رشد وتمدن می دانند ،وبه عکس حجاب وحفظ حریم عفاف را نشانه عقب گرد و واپس گرایی
دزدان عفت وغارتگران استعمار،برای فریب اذهان ،و وسیله قرار دادن زنان به عنوان یک کالا ،می خواهند زنان را که نیمی از جامعه انسانی هستند از همین راه ،از درون تهی کنند،وبا این کار به تهاجم فرهنگی خود ادامه دهند،آنها چنین القاء می کنند که حجاب سدی بر سرراه تکامل آنهاست.(الجرانی،یوسف ،45:1363)
حجاب؛زنان را در زندان زندگی حبس کرده وآنها را ا ز تعالی و رشد باز میدارد.حجاب ؛از توسعه علمی،فکری ،فرهنگی ،هنری زنان می کاهدو;درحالیکه حجاب اسلامی ،آنگونه پیامدهای شوم راندارد،بلکه وسیله وسنگر محکمی برای استواری زندگی بانوان بوده وپشتوانه نیرومندی برای آنها درراستای توسعه علمی ،فکری ،فرهنگی و هنری است.و این را بدانید که: (سید نصرت بیگم ،امین 1371:52)
هر شاخه ای که از باغ برون آرد
سردر میوه آن طمع کند راهگذر
بیان مسئله
همواره بین فرد باحجاب و دیگران حریمی وجود دارد که حجاب او است و باعث می شود به ندرت مورد اذیت و آزار دیگری قرار گیرد. در تحقیقات میدانی و با استفاده از استقراء نتیجه جالبی در این زمینه به دست آمده و آن این است که مردان و پسران هنگام عبور از کنار زن محجبه، نوعی شرم ناخواسته در وجودشان ایجاد می شود و آنان را از نگاه یا سخن نادرست بازمی دارد. حتی برخی گفته اند: وقتی زن یا دختر باحجاب و عفاف را می بینیم، احساس می کنیم او خواهر و یا مادر ما است و هرگز اجازه برخورد نادرست را به خود نمی دهیم. نکته دیگری که برخی پسران به آن اشاره کرده اند، این است که حجاب ـ و بویژه چادر ـ هیبت خاصی به دختران و زنان می دهد، که آن وقار و هیبت برای مردان نوعی خودباختگی به وجود آورده و شاید هم موجب احساس حقارت در مقابل زنان باشد. هر چه که هست، مردان را از نگاه و سخن نادرست بازمی دارد
در هر جامعه ای، سنتی یا مدرن، و با هر درجها ی از پیچیدگی، امکانات و لوازمی برای متمایز شدن اقشار و گروه های اجتماعی از یکدیگر وجود دارد. این تمایز موجب خلق معانی و هویتهایی میشود که افراد عضو هر جامعه بهسادگی آن را درک کنند و از طریق درک معانی ذهنی مترتب بر این تمایزات، روابط انسانی و اجتماعی خود را سامان میدهند. ولی با وجود قوانین اجتماعی کلی و مشابهی که نظیر آن در اغلب جوامع بهچشم میخورد، هنگامی که از زاویهای نزدیکتر به پدیده خلق معنا و تمایز اجتماعی نگاه کنیم، تفاوتهای عمیقی را در آن خواهیم یافت. گرچه در همه جوامع، میزانی از تعاریف برای هویتهای اجتماعی وجود دارد، اما هرچه از میزان پیچیدگی های یک جامعه کاسته شود، اولاً از تعداد گروههای اجتماعی موجود در آن کم خواهد شد؛ ثانیاً، این گروههای محدود هم مشابهتهای بیشتر و تفاوتهای کمتری خواهند داشت. همچنین ابزاری که برای ایجاد تمایز از آن استفاده میشود، محدودتر میشود. با مدرن شدن جوامع، این فرآیند، معکوس میشود. یعنی هم شاهد ظهور سبکهای جدیدی از زندگی هستیم و هم تعداد بسیار زیادی از اقشار و گروههای اجتماعی ظاهرمیشوند که به نحوی خود را از دیگران متمایز میکننداین تمایزبخشی به اشکال متنوع و متعددی صورت میگیرد. به هرحال، حتی در میان جوامع سادهتر نیز نوع لباس افراد از اولین ابزاری است که موجب شناخته شدن و تشخیص هویت آنان میشود. معمولاً افرادی که به گروهی خاص تعلق دارند، از لباسهای مشابهی استفاده میکنند. گاهی برای مناسکی خاصلباسهای مشخصی تعریف میشود و جامعه در انتخاب لباس با نوعی الزام مواجه است. لباس هر فرد نشانهای است که بهسادگی توسط افراددیگر رمزگشایی میشود و گاهی این فرآیند، احترام بیشتر، طرد برخی گروه های اجتماعی، تداعی مناسک خاص و معانی متفاوتی در پی دارد. بنابراین، لباس فرد، خصوصاً در جامعه مدرن، به صورت یکی از ابزارهای معرفی شیوه زندگی و درآمده است. انتخابهای بسیاری که در دسترس افراد جامعه قرار دارد، این امکان را تشدید می کند
تورستن وبلن گرچه مستقیماً درباره سبک زندگی صحبت نکرده است، اما این ایده را مطرح کرده که داشتن سبکی خاص به معنای چیزی بیشتر از علایق خاص فراغت است. داشتن سبک زندگی خاصو خودنمایی برای نشان دادن تعلق به گروهی خاصدر جامعه به برجسته کردن تمایزهای گروه های دیگر منجر شده است او مبنای تحلیل خود را مصرف طبقه متوسط آمریکا قرار داده بود. وبلن در پی این مسئله بود که افرادچگونه منزلت اجتماعی کسب میکنند. به نظر وی، ثروت مهمترین عامل کسب منزلت است که باید نمود خارجی داشته باشد و بهترین نمود آن مصرف تظاهری و نمایشی است. برای نمونه، افراد با نوع پوشش، آرایش و زیورآلات، خود و طبقه خود را ازسایرین متمایزمیکنند.(شجاعی ،محمد،5657:1378)
ضرورت و اهمیت پژوهش
حجاب ، شانی از شئون انسان است وپدیده ای است که تقریبا”به اندازه طول تاریخ بشر سابقه وبقدر پهنه جغرافیای امروزی ، گسترش وتنوع دارد.این پدیده با خصوصیات فردی واجتماعی انسان در ارتباط است و لذا میتوان آنرا از دیدگاههای مختلفی از قبیل فرهنگی ، اخلاقی ، جامعه شناسی ، مذهب و قانون مورد مطالعه قرار داد.سلامت انسان و توسعه اجتماعی رابطه ای جدائی ناپذیر دارند وسلامت انسان نعمتی است که از مجموعه عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی و حیات معنوی او تاثیر می گیرد
جهان در قرن بیستم و بخصوص بدنبال دو جنگ ویرانگر بین المللی تغییرات زیادی را تجربه کرده است . انقلاب صنعتی ، پیشرفت فناوری تغییرات کمی و کیفی در نحوه زندگی انسانها ، ارزشها و نگرشهای آدمیان را نیز دگرگون ساخته است ، بسیاری از نهادهای اجتماعی تضعیف گردیده اند و روابط بین فردی و تعامل آدمیان با یکدیگر نیز تغییرات کمی و کییفی زیادی را تجربه کرده است. در این تحقیق با توجه به اهمیت حجاب و پوشش در جامعه اسلامی ما مورد توجه قرار گرفته است به بررسی عوامل تاثیر گذار بر بی حجابی اشاره شده یعنی چه عوامی و علل هایی باعث می شوند نگرش به مسئله حجاب در بین اقشار مختلف جامعه جهت گیری های بسیار متفاوتی داشته باشد و این که آیا حجاب یک ارزش محسوب میشود ، ایا حجاب باید فرهنگ سازی شود یا کنترل فیزیکی ؟ تاثیر فناوریهای جدید مثل،ماهواره ، اینترنت ، در مسئله حجاب چگونه است ؟لذا ضرورت پژوهش در این موارد حاضر اهمیت برای جامعه میباشد و لازم است تحقیقات گسترده ای در این موارد انجام شود .( رحمانی،حجت الله،28:1379)
اهداف پژوهش
بررسی عوامل موثر بر ارزشها و نگرشهای اجتماعی در مورد پوشش و حجاب در دانشجویان دانشگاه علمی کابردی واحد بهزیستی ارومیه
اهداف جزئی:
1- بررسی رابطه بین حجاب و باور های دینی در دانشجویان مذهبی
2- بررسی رابطه بین حجاب و باور های دینی در دانشجویان عادی
3- بررسی تفاوت بین میانگین نگرش اجتماعی به حجاب در دانشجویان مذهبی و عادی
فرضیه ها:
1- بین رعایت حجاب وباورهای دینی در دانشجویان مذهبی رابطه معنا دار وجود دارد
2- بین حجاب و باور های دینی در دانشجویان عادی رابطه معنا دار وجود دارد
3- نگرش اجتماعی به حجاب دربین دانشجویان دارای پایگاه اجتماعی ،اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد
تعاریف عملیاتی فرضیه ها
حجاب:
حجاب در لغت به معنای حایل شدن ، پوشاندن ، مانع شدن است.الحجاب مفرد کلمه حجب به معنای :پرده ،پوشش ، لباس ، پارچه ، و هر چیزی که چیز دیگری را بپوشاند یا هر مانع و حایل و فاصله میان دو یا چند چیز. (قرائتی،محسن،12:1370)
اجتماع:
اجتماع گروهی وسیع شامل سازمانهای متعدد و مرکب از کثیری زن ومردوکودک که طی زمان درازی از اتکای متقابل و نظم گروهی بهره مند باشند، جامعه (سوسایتی)خوانده میشودوجامعه ای که وابسته محلی معین و از جامعه های دیگر کم و بیش بی نیاز باشد اجتماع(کامیو نتی) نامیده میشود
فرهنگ:
همه یافته های بشر را فرهنگ گویند
هنجار:
(استاندارد شرایط)همان رعایت کردن رفتارهای مورد قبول جامعه است
انحراف :
یعنی دوری جستن از هنجارها و زمانی اتفاق می افتد که فرد یا گروهی معیارهای جامعه را رعایت نکنند . انحراف همان رفتار منفی است
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0